יכולנו היינו מצב הזה… כן כן תודו. עומדים בחדר ותוהים לעצמנו: “משהו לא עובד כאן” אבל מה זה המשהו הזה קשה להצביע בדיוק מה הדבר החמקמק הזה. לכן, עבור אנשים שכבר טבלו אצבע או שתיים בתוך בריכת העיצוב ורכשו פריטי ריהוט ואקססוריז אבל עדיין החדר לא מתחבר לכם, הפוסט הזה הוא בשבילכם. עכשיו בואו נראה מהם 5 טעויות נפוצות בעיצוב הסלון ואיך לתקן אותן.
1. רהיטים זהים מידי
רהיטים זהים מידי בצבעם או צורתם ללא ייחודיות זו בעיה מוכרת ברוב הביתים. בהרבה ביתים נראה ספות אפורות + כורסאות אפורות, או מזנונים חומים וספות חומות או כל הריהוט בחלל בצורת מלבן: ספה, כורסא, שלחן סלון, שולחן פינת אוכל, מזנון ועוד. בעיני עיצוב מושך הוא עיצוב שיוצר עניין בעיני המתבונן. תחשבו על הסלון שלכם כמו מדרחוב בעיר קטנה. אתם עוברים במדרחוב וכל הבתים מסביב הן באותו צורה ואותו צבע. זה יהיה מדרחוב מאוד משעמם. כולו עם בתים קופסתים מאותו הצבע והטקסטורה.
לפני כשבוע הינו עם הילדים בעיר טורון בפולין. מרכז העיר מהמם ביופיו, כאילו לקוח מסרט רומנטי או גלויה. נשאלת השאלה למה הוא נראה על כך יפה בעינינו? הנה צירפתי גם תמונה. כי כל בנין שונה מהעומד לידו בצורה, בצבע, בעיטורים שעליהם. עכשיו, אני לא אומרת שכל רהיט צריך להיות שונה בצורה משמעותית אבל אם תעמדו במרחק מן הסלון ותמצמצו בעיניים וכל רהיט שתראו יראה כגוש דומה בצורה ובצבע לרהיט אחר, יש פה בעיה.
פתרונות:
אם הבעיה היא רוב הרהיטים ואולי אף השטיח והאקססוריז באותה הצורה, נוסיף או נחליף חלק מהפריטים. לדוגמא: נוסיף שולחן קפה עגול או אליפסה. נוספים הדומים עגולים לישיבה, נשנה את התמונות המלבניות על הקירות למראות עם צורות מעוגלות. אם הבעיה היא צבעים זהים מידי אבל אתם כבר לא יכולים בשלב זה להחליף רהיטים אש יש לכם כמה פתרונות:
1. לרפד מחדש 2 פריטים מהאוסף.
2. להחליף את צבע השטיח לצבע עז/בוהק ו/או להוסיף אקססוריז בעלי צבעוניות עזה כמו: צהוב, תכלת בוהק, וורוד (לא blush), ירוק, שימשכו אליהם את העין וישברו את החד גוניות של החדר.
3. להוסיף צמחיה – תמיד טוב.
2. אומנות תלויה גבוה מידי או בפרופורציות לא נכונות
ברוב הבתים פריטי האומנות תלויים גבוה מידי ולא נראה לי שכולנו גוליברים. רק שתדעו שבמוזיאון רבים גובה תליית האומנות היא 155 ס”מ מהרצפה למרכזו של פריט האומנות. אבי הפרופורציות ובעיצוב הפנים לה קורבזיה התעקש שצריך לתלות פריטי אומנות 183 ס”מ מהרצפה עד הקצה העליון. באופן כללי תדעו שזה תלוי בגובה שלכם ושל בני המשפחה שלכם, כך שמרכז פריט האומנות צריך להיות בגובה העיניים שלכם.
פתרונות:
טעות נוספת היא הפרופורציות של התלייה. בדרך כלל הטעות נובעת מפריטים קטנים מידי הנתלים מעל הספה. היחס שצריך להיות הוא כזה: (לא להיצמד לזה כמו ללוחות הברית אבל אלו קני המידה): על פריטי האומנות להתפרס על לפחות 2/3 מהשטח למטה. כלומר: אם יש לי ספה באורך 3 מטר, אני אקנה תמונה, מראות, תמונות, מדפים ואפרוס אותם לפחות על פני 2 מטר רוחב מעל הספה כך שהמרכז אן פריט או של גלריה פריטי האומנות תהיה כ 155-160 מטר מעל הרצפה.
3. פריטים לא משתלבים
אז קניתם אקססוריז ומילאתם את החדר. ועדיין משהו לא מסתדר. לא הכריות עם התמונות לא עם השטיח, לא עם הכורסאות לא עם עצמן. בקיצור יש תחושה של מעט בלגן בעיניים. בדרך כלל הבעיה נובעת מהעדר תכנון מוקדם והידע מתי לעצור. הולכים וקונים מה שנראה יפה ובראש שלנו בחנות זה משתלב בול. כשמגיעים הביתה הפריטים משתלבים בסה”כ בצורה טובה. אחר כך קונים עוד וגם הם משתלבים בסה”כ בצורה בסדר וכך הלאה. עד שיום אחד קונים ורגע.. משהו פה לא עובד. אז מה קרה? העמסנו יותר מידי פריטים או תבניות patterns או טקסטורות יחד.
פתרונות:
אז מכיוון וכבר כתבתי על 4 עקרונות עיצוב תוכלו לעבור עליהם כאן, ישנן 3 בעיות שיכולות לצוץ בנושא האקססוריז: תבניות מתנגשות, העדר חזרה נכונה ואיזון לקוי.
אז קודם כל תעברו על הפוסט הקודם, תלמדו על איך לבצע איזון וחזרה ולאחר מכן תורידו הכל מהקירות, ספות, מדפים, שולחנות וכולי. בשלב הבא תתחילו להחזיר לאט לאט כאשר אתם מוודאים לפזר צבעים זהים או טקסטורות זהות ברחבי החדר בצורה מעגלית או משולשת על מנת ליצור עניין ויזואלי. אתם עוצרים רק בשלב שבו נראה שהחדר נראה אחיד והעין נעה מאזור אחד לשני כאילו יש חוט המקשר בין בין האזורים ומושך את העין. אתם לא עוצרים בשלב שהחזרתם את הכל חזרה אלא בשלב בו נראה שהחדר קיבל חיים ונראה “מאוחד”. אם יש לכם פריט שנראה בודד במרחב וחריג, תמצאו לו “חבר עיצובי”. לדוגמא: עם יש לכם כרית עם פסים בצבעי בז’ וכחול נייבי והיא היחידה ואתם אוהבים אותה ורוצים לשלב. תנסו לראות עם מה היא יכולה להשתלב. מי יכול להיות חבר עיצובי שלה. ז”א לאיזה פריט עוד יש צבעי בז’ זהים או צבעי כחול נייבי זהים ותמקמו את החבר העיצובי החדש במרחק מה מהכרית על מנת ליצור זהות במרחב. אולי תמצאו את הצבעים האלו גם בפריט אומנות, באגרטל, בשטיח וכדומה.
סיבה שנייה יכולה להיות ישנו חוסר איזון ויזואלי במרחב. תנסו להסתכל על המרחב “מרחוק”. האם יש צדדים מסוימים לא מאוזנים מבחינת גובה או גודל. לדוגמא: בצד אחד של הספה יש עציץ גבוה או תמונה שמרימה את העין למעלה ובצד השני של הספה אין שום פריט עם משקל ויזואלי דומה המושך את העין. או שבצד השני קיים פריט השונה לגמרי בצורתי, גדלו צבעו = משקל ויזואלי שונה לגמרי. חדר לא מאוזן יכול להרגיש לא גמור ולא מזמין.
4. מידות שגויות
תמיד! תמיד, תמיד, תמיד למדוד את החלל לפני שקונים רהיטים. תמיד לדעת ולהבין שאנשים צריכים להתנהל בנוחות במקום מגוריהם. ללא צפיפות עם מעברים הולמים בין הספה לשולחן, לקרות לכורסאות וכדומה. במקום לחשוב כמה אנשים צריכים לשבת על הספה שאני רוצה לרכוש, צריך: למדוד את החלל, להבין מה אורך הספה שייתן לי מספיק מעברים נוחים. האם הספה תתפוס את כל המקום או שתיראה קטנה מידי לחלל. לעתים אנשים קונים רהיטים קטנים מידי או גדולים מידי לחלל. לכן הם נוטים או להיעלם או להשתלט על המרחב. גם הנושאי מידה ומידתיות דובר בפוסט הקודם אז להרחבה בנושא בבקשה תקראו. ישנם סלונים שנראים שמרוב הרצון להיכנע לאופנה של ספה + 2 כורסאות, הכורסאות צמודות יחד כמו love seat או שבשביל לעקוף אותם צריך להזיז אותם הצידה או שהן מסתירות מעבר ונוף למרפסת או גינה. תמדדו ואז תחליטו מה יכול להיכנס ומה לא.
פתרונות:
אנחנו רוצים לאפשר תנועה חופשית בין הרהיטים ועדיף תנועה מעגלית. אנשים מסביב לשולחן קפה צריכים להיות בעלי יכולת להגיע מבלי לקום אל שולחן הקפה ואם הם לא יכולים מומלץ לרכוש שולחן צד קטן לאפשר לאנשים להניח עליו את המשקה מבלי להתאמץ ולקום מהספה / כורסא.
באופן כללי, אני בדעה שעיצוב נכון הוא קודם כל עיצוב נוח ופונקציונלי לדיירי הבית. אנשים החיים בבית צריכים לקבל קודם כל את האפשרות להתנהל בו חופשי, ללא מאמץ (בלי להזיז דברים בשביל להגיע לדברים אחרים) עם אחסון מספק והיופי הוא בעיני המתבונן. לכן מה שיפה בעיני לא יחשב כיפה בעיני אנשים אחרים. כל בן אדם יעצב את ביתו לפי מושגי היופי שלו.
5. החדר נראה משעמם...
זו לא ממש טעות אלא יותר תופעה הנובעת מרצף טעויות. מי שנרשם להדרכות שלי במייל כבר יודע/ת שהמייל הראשון עם 10 הטיפים לעיצוב הבית עוסק במגוון הטקסטורות שצריך ליישם בכל מבט. מי שמעוניין לקבל גם הדרכה הירשמו פה. לכן אני ממליצה לכם להסתכל בחלל ולראות כמה טקסטורות וצבעים יש בחלל או יותר בחתך מבט. אם החלטת לעצב את החדר בצבעים נייטרלים, האם וידאתם שאתם נותנים הרבה טקסטורה לפריטים בצבעים הנייטרלים, בשביל שיבלטו במרחב? האם יש פריט אחד מהמם בחלל שמושך את תשומת הלב שלכם? מה תופש את תשומת הלב שלכם או של האורחים שלכם בכניסה לחדר? האם יש משהו בכלל? האם יש נקודות עניין שהעין נודדת אליהם במקצבים קבועים ברחבי החלל? אם הבית מרגיש משעמם כנראה שעניתם לא על רוב השאלות פה.
חדרים בגוונים נייטרלים אחד עם טקסטורה רבה והשני ללא
פתרונות:
מספר פתרונות לתופעה המשעממת:
1. תוסיפו טקסטורות נוספות לחלל. בשביל לדעת איך לעשות זאת, תירשמו להדרכות שבועיות ותקבלו הדרכה ראשונה לגבי כמה טקסטורות צריכות להיות במבט אחד.
2. האם השקעתם בפריט אחד מיוחד (ובדרך כלל יקר עם ערך סנטימינטלי או כספי) שתופס את תשומת לב הנכנסים לחלל? אם לא. תשקלו
3.אם יש מספיק צבע בחלל? גם אם לא התכוונתם ליצור חלל בצבעים נייטרלים ואולי יצא ככה בטעות, אולי כדאי להוסיף צבע ש”יקפיץ” את החלל. שוב תפזרו לפי 4 עקרונות עיצוב פנים.
4. האם יש מספיק תאורה בחלל? האם בנוסף לתאורה עליונה יש גם גופי תאורה נוספים המאירים בגובה העיניים?
5. תבדקו האם יש מספיק אקססוריז שרואים מהכניסה לחלל. לא פריטים קטנים על מדפים (תורידו אותם בבקשה הם לא מועילים בסלון) אלא: תמונה גדולה / מראות גדולות / פסלים / אגרטלים / כובעים משהו שתופס את העין במהירות. אם טרם התחלתם לאבזר את הבית, הייתי ממליצה להשקיע בפחות פריטים אבל פריטים איכותיים. אם אתם הולכים על צמחיה מלאכותית, שתהיה איכותית ברמה שהמנקה תנסה להשקות את הפרחים. אם אתם קונים אומנות, עדיף שתהיה מקורית ואם לא אז לכל הפחות תשקיעו במסגרות ייחודיות. אם אתם קונים כריות או טקסטיל תוודאו שהבדים איכותיים, ניתנים לכביסה ויישארו במצב חדש גם אחרי מספר כביסות.
אשמח לקבל טיפים למטבח וסלון במרחב אחד גדול. צבע מטבח, צבע סלון, מזנון, פינת אוכל ועוד.
אשמח לקרוא על עוד הדרכות.
תודה,
חיה