מידות, פרופורציות, מקצבים ומה שביניהם
לדעתי עקרונות עיצוב פנים לעיצוב הבית זהו החלק החשוב שצריך לדעת לפני שנכנסים לתכנון או פיתוח של כל עיצוב. יש צילומים של חדרים שאנחנו מסתכלים עליהם ורואים שכל דבר מתחבר. כל הפריטים בעלי שפה משותפת המייצרים תמונה אחת אחידה ומהממת ביופייה. זהו חברים עיצוב העומד במבחני הזמן וממלא אחר עקרונות בסיסיים לעיצוב פנים.
יש אנשים שיכולים לשלב טקסטורות צבעים, פריטים ברחבי החדר וליצור חדר מאוזן, נעים ומושך את העין פעם אחר פעם. אין שום דבר בחדר שמוציא אותו מאיזון ותמיד העין נעה בצורה שמקיפה את החדר ולא מתרכזת יותר מידי בפינה אחת או שתיים. למה זה?
מכיוון והמעצב הצליח ליצור איזון ותנועה בין כל הפריטים בחלל.
אז כדאי שאלמד גם אתכם, כל אותם האנשים שרוצים לעצב לבד את ביתם וצריכים מעט עזרה והכוונה איך ליצור איזון ותנועה בחלל. . . .
בעיצוב פנים יש מספר מושגים שגורים בפי המעצבים:
מידה / מידתיות -הכוונה לאיך פריט כלשהו משתלב בחלל ללא קשר למה שנמצא סביבו. כלומר אם יש לי סלון בגודל 20 מטר. אם אני אמקם בו ספה באורך 2.4 מטר היא תראה מחוץ לקונטקסט. היא תראה קטנה מידי לחלל. אותו העיקרון עובד הפוך.
פרופורציות / יחסיות – איך כל פריט שאני מכניסה לחלל משתלב עם שאר הפריטים בו מבחינת גודל, קווים ועוד. לדוגמא: ליד מיטה בגובה 1 מטר עם מזרן אני לא אמקם שידה בגובה 0.5 ס”מ. כי היא תהיה נמוכה מידי ולא תיראה נכון ליד המיטה. באותה המידה אני לא אמקם שטיח קטן שלא נכנס מתחת לשולחן סלון ולא נוגע בשאר הרהיטים כי הוא יקטין את המראה של החלל.
דוגמא לקווים – באופן כללי לקווים יש חלק קריטי. קווי אופקיים מרחיבים חללים ומורידים את העין אל קו האופקי וקווים אנכיים נוטים להגביה את החלל. החלל בו רוב הריהוט הוא מרובה או מלבני מומלץ להכניס אלמנטים עגולים או אובליים בשביל לשבור את הקווים החדים וליצור הרמוניה טובה יותר. לכן בחדר שינה עם ארון בעל קווי דלתות אנכיים ושידות עם קווים אנכיים, מומלץ שהמיטה תהיה יותר מרוככת עם קווים מעוגלים או עם גב מיטה מרופד.
מקצב -הכוונה במקצב וגורם לעין לנוע בצורה מעגלית, משולשת או מלבנית ויש לו נקודת התחלה וסוף. האלמנט שחוזר על עצמו ומושך את העין אחריו בחלל יכול להיות: צבע, חומר או טקסטורה והוא חוזר על עצמו בחלל בכל מיני מקומות ככה שהעין נעה בין אחד לשני עם יכולת “לנוח” בין לבין. הכוונה ב”לנוח” זה שהחלל בין כל אלמנט כזה הוא ניטרלי. לדוגמא: נניח בבית בעל צבע דומיננטי בז’ (קירות, ספות, רצפה) יש הדגשים עם צבע כחול נייבי כמו: תמונה מעל הספה, כרית או שניים על הספה והכורסה, כד גדול בצבע כחול נייב ליד הטלוויזיה, כיסאות פינת אוכל מרופדות בצבע כחול נייבי. כאשר בין לבין ישנם גוונים נייטרלים של בז’, אפור בהיר וכדומה. בדוגמא זו, העין נעה בין הצבעים בצורה מעגלים ומצליחה לנוח בין המעברים.
היכולת של העין לנוח בין המעברים מאוד חשובה.
אנחנו מעוניינים להזיז את המבט של המבקר בחלל ממקום למקום תוך שימוש באותו צבע או טקסטורה או קווים תוך שאנחנו משאירים מקומות נייטרלים בין לבין. אגב יש גם חללים מעוצבים יפים שיש מיקוד מסוים בחלל ולעין קשה להתנתק ממנו ולעבור להסתכל על שאר החלל. שזה גם מקובל.
בשביל יותר להבין את המושג, אתם יכולים להתאמן ע”י הסתכלות על תמונות של חללים מעוצבים ולנסות לפענח איך העין שלכם זזה, מה מושך אותה והאם יש קשר בין הפריטים כאשר העין שלכם נעה במקצב מסוים.
איזון – איזון מושג במספר דרכים והוא נכון פר מבט. לדוגמא מבט על מזנון וטלוויזיה, מבט על מיטה ושידות, מבט על המדפים שבסלון .
דוגמאות לאיזון :
איזון סימטרי – חתך של המבט (מה שרואים כשמסתכלים על אזור כלשהו בחדר) יראה מאוזן סימטרית כאשר אנחנו ממקמים 2 פריטים זהים לצידי רהיט או קוו דמיוני כלשהו, כך שיצור סוג של מראה אחד מול השני. לדוגמא מיקום 2 שידות זהות לצידי המיטה. הפריטים לא חייבים להיות זהים לחלוטים אלא זהים בגודלם או משקלם הויזואלי. לדוגמא: נמקם 2 שידות זהות לצידי המיטה ועליהם 2 גופי תאורה זהים. או נמקם 2 שולחנות צד זהים. כל אחד בכל צד של הספה ועל שולחן אחד נמקם קערה ועל השולחן השני נמקם ערימה של 4 ספרים. המשקל או הנפח הנתפס בעין של הספרים והקערה צריך להיות זהה על מנת ליצור איזון סימטרי .
איזון א אסימטרי – על ארון המדפים בסלון נמקם: בצד אחד של אותו המדף, 3 נרות גבוהים בגבהים שונים ובצד השני של אותו המדף נשכיב ערימה של 5 ספרים. כל עוד המשקל הויזואלי שלהם זהה (בערך הגובה של הספרים זהה לגובה של הנרות והעובי של ערימת הספרים זהה לעובי מקבץ הנרות) , העמדה הזו תהיה מאוזנת ויזואלית.
נ.ב. אני שולחת עוד הדרכות מהנות וכיפיות מידי שבוע למאות אנשים. תוכלו להצטרף להדרכות קצרות מהנות וחינמיות בכל מה שקשור לעיצוב פנים, יופי, חנויות, סיילים ועוד. לחצו מטה על כפתור “אני רוצה להצטרף”